به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا نجفیمنش در پاسخ به این سوال که با توجه به روند افزایش تولید خودرو نسبت به سال گذشته آیا بدهی خودروسازان به قطعهسازان کاهش یافته یا خیر؟ اظهار کرد: در حال حاضر بدهی خودروسازان به قطعهسازان ۴۶ هزار میلیارد تومان است.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور افزود: اگرچه روند تولید و عرضه خودرو نسبت به سال گذشته بهبود یافته است؛ اما این موضوع به نفع خودروسازان نیست زیرا با توجه به زیان ده بودن تولید خودروسازان، هر چه تولید افزایش یابد زیان خودروسازان نیز افزایش مییابد و در نتیجه فشار بر قطعهسازان بیشتر میشود.
نجفی منش ابراز کرد: بنابراین در مجموع اگرچه تولید خودرو بیشتر شده؛ اما به همان نسبت زیان خودروسازان نیز افزایش یافته و این مساله به معنای بروز مشکلات نقدینگی بیشتر و بدتر شدن وضعیت خودروساز و قطعهساز است.
وی بیان کرد: تنها راهکار حل مشکل خودروسازان، عرضه خودرو در بورس است.
نجفی منش با اشاره به افزایش ۱۸ درصدی قیمت عرضه خودروسازان در سال گذشته، ابراز کرد: سال گذشته با تورم ۴۰ درصدی قیمت خودرو ۱۸ درصد افزایش یافت؛ اما هنوز هم نسبت به آن افزایش قیمت انتقاداتی وجود دارد.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور بیان کرد: از آنجا که در بورس قیمت خودرو دستوری نیست و واقعی است در نتیجه خریداران واقعی در صف خرید قرار میگیرند.
وی افزود: در حال حاضر عرضه خودرو محدود نیست؛ اما تقاضای کاذب برای آن زیاد است.
نجفی منش تصریح کرد: برای خودروهایی که تفاوت قیمت آنها از کارخانه تا بازار زیاد است تقاضای زیادی وجود دارد اما برای خودروهایی که تفاوت قیمت آنها از کارخانه تا بازار زیاد نیست تقاضا کم است و این نشان میدهد که اغلب متقاضیان خرید خودرو به دنبال خرید خودرو برای کسب سود هستند، بنابراین عرضه خودرو در بورس میتواند قیمتها را واقعی کند و در نتیجه متقاضیان واقعی نسبت به خرید اقدام میکنند.
منبع: فارس
نظر شما